Eerste ervaringen

13 november 2019 - Freetown, Sierra Leone

Vorige week donderdag zijn we rondgeleid door IAMTECH. Dat is een private universiteit waar SEP een ruimte heeft om ondernemerschapstrainingen te geven. We zijn voorgesteld aan een aantal belangrijke mensen en na veel misverstanden waren we het eens over wat we de komende weken gaan, hebben we duidelijk overlegd wat we gaan doen. Ons weekschema is ook aangepast. Op maandag gaan we de 'Tailoring union' (vakbond) bezoeken en trainingen begeleiden. Op dinsdag zullen we de 'tailors shops' (winkels) gaan bezoeken. Op woensdag en vrijdag zijn we op onze compound waar we aan het business plan kunnen werken en de tailor shop op onze compound kunnen observeren. Op donderdag zijn we op IAMTECH om daar studenten te begeleiden in interactieve sessies. Dit is nog redelijk flexibel in te vullen.

Er was helaas niet genoeg tijd om nog te kijken naar de boeken, dus dat gaan we volgende week doen. Vorige week vrijdag bleven we dan ook op de compound. In het weekend zijn we voor het eerst naar een meer toeristisch strand geweest. Hier konden we i.t.t. de andere stranden, in onze bikini zwemmen en we voelden ons vrijer. Op de weg terug kwam er rook uit de achterband van de auto. Voordat we vertrokken was die band nog vervangen. Gelukkig waren er vriendelijke Britten. We konden met hun busje mee en werden netjes thuisgebracht. Sinds gisteren hebben we een betere auto, een jeep.

Maandag konden we helaas geen training geven, omdat het een nationale vakantiedag was. We zijn daarom alleen naar de maandag meeting van de vakbond geweest. Dit was in Krio, waardoor we het maar gedeeltelijk kunnen verstaan. Onze begeleider liet ons weten dat het heel belangrijk in de Sierra Leoonse cultuur is om er bij te zijn, zodat je laat weten dat je betrokken bent. Elke maandag hebben ze deze meeting van 10 tot 14 uur, een soort ledenvergadering. Deze keer bespraken ze vooral veel over de verkiezingen die eind deze maand gaan plaatsvinden. Tijdens de verkiezingen kunnen leden stemmen op leden die zich verkiesbaar stellen voor posities. We vroegen de leden naar de uitdagingen die ze tegenkomen in de kledingsector. Ze noemden o.a. het gebrek aan innovatie, certificaten en geld.

Dinsdag zijn we een dag in het ziekenhuis geweest. Nienke en Saskia hebben last van de lariam die ze slikken en ervaren veel bijwerkingen. We zijn al eerder naar een Chinees ziekenhuis geweest dichtbij, dit keer zijn we naar een beter ziekenhuis in Freetown geweest. Vandaag moeten ze terug voor de uitslagen. Laura heeft ondertussen geobserveerd in de Tailor Shop op de compound. In de Tailor shop werken 5 trainees en 1 baas. In de tailor shop leren ze hoe ze kleding moeten maken. Dat leren ze elkaar. Kleermakerij is in Sierra Leone vaak een vorm van zelfstandig je geld kunnen verdienen. Ondernemerschap kan hierbij belangrijk zijn om meer toegevoegde waarde te creëren.