Introductie: Belang van ons project & Hoe kun jij ons steunen?

8 oktober 2019 - Delft, Nederland

Welkom op onze blog! In ons profiel kun je meer lezen over wie wij zijn, waarom wij meedoen aan dit project en wat de belangrijkste taken zijn van ons project.

De komende maanden gaan we jullie via dit blog op de hoogte houden van wat we doen en meemaken. We zullen proberen om minstens een keer week iets op dit blog te plaatsen, maar dat hangt natuurlijk af van de internetverbinding die we hebben.

Het belang van ons project

Wij gaan 3 maanden naar Sierra Leone voor onze stage. Ons hoofddoel zal hier zijn om het bestaande entrepreneurship traject van SEP Sierra Leone te analyseren en verbeteren. Wij zullen hierbij een focus hebben op de modesector. Daarnaast zullen we een business plan ontwikkelen voor SEP Investment Services. Wil je meer over SEP weten? Neem een kijkje op http://www.sep-sl.org/

Sierra Leone is met 70% van de bevolking onder de armoedegrens een van de armste landen ter wereld. Schrijnend is dat meer dan de helft van de bevolking onder de 30 is, waarvan maar liefst 60% werkloos is. Wat betreft ondernemerschap scoort het land ook niet al te goed. Waar het in 2012 nog op plaats 137 stond van de 183, staat het momenteel op plaats 163. Oorzaken hiervoor zijn o.a. de burgeroorlog die plaatsvond van 1991 tot 2002 en de ebola-uitbraak van 2014 tot 2016. Daarnaast sluiten de vraag en het aanbod op de arbeidsmarkt niet goed op elkaar aan en zijn er matige entrepreneurship diensten.

Dit is waar ons project een belangrijke rol kan gaan spelen. SEP is een start-up die als doel heeft om door o.a. een entrepreneurship traject en internationale contacten een innovatieve bedrijfscultuur te ontwikkelen. Entrepreneurship trainingen kunnen hiervoor van grote betekenis zijn doordat jongeren bewuster worden van de mogelijkheden die ze hebben om op een innovatieve en creatieve manier een bedrijf op te zetten. Succesvolle bedrijven kunnen op hun beurt nieuwe werknemers in dienst nemen en daarmee kan de werkloosheid afnemen.

Facebook en crowdfunding

Vinden jullie dit ook een mooi project? Wij wel! Naast dat wij ons verhaal op deze blog zullen delen, kunnen jullie ons ook volgen op onze Engelstalige Facebookpagina: https://www.facebook.com/students.sepsierraleone/.

Verder hebben wij sinds gisteren een crowdfunding pagina opgezet om entrepreneurship boeken te kunnen aanschaffen, vervoeren en onderhouden en het verbeteren van het bestaande entrepreneurship programma te realiseren. Naast donaties zijn wij op zoek naar (tweedehands) entrepreneurship boeken. Wil jij ons hierbij helpen? Neem een kijkje op http://gf.me/u/vu87ca. Voor vragen kun je ons altijd mailen: [email protected] of als je een van ons persoonlijk kent, spreek ons dan vooral aan!