De eerste training is van start gegaan!

22 november 2019 - Freetown, Sierra Leone

Donderdag moet Nienke opnieuw naar het ziekenhuis voor een test. Laura en Saskia gaan ondertussen naar IAMTECH. Daar aangekomen blijkt dat de boekenplanken zijn opgehangen. Dat betekent dat we met de boeken aan de slag kunnen. Laura gaat samen met Ibrahim Mansaray samen werken aan het boekenplan - het management van de boeken moet immers werken in het Sierra Leoonse systeem, niet in het Nederlandse. Vervolgens worden in alle boeken stempels gezet van SEP en worden ze netjes op de planken gezet. Het officiële presenteren van de boeken moet nog gebeuren.

Op vrijdag beginnen we de dag met een skype gesprek met onze Nederlandse begeleider, om haar op de hoogte te stellen van onze activiteiten tot dusver. Verder werken we aan korte persoonlijke verhaaltjes over de medewerkers bij het SEP naaiatelier en we hebben de opdracht gekregen om afmetingen van tassen bij de bijbehorende foto te zetten.

In het weekend gaan Nienke en Saskia naar de bananen eilanden om even lekker de toerist uit te hangen en te ontspannen. Laura blijft op de compound en mag op zondag een preek geven over liefde in de kerk.

Maandag, nadat we kort een meeting van de Tailoring Union hebben bijgewoond, begint dan eindelijk de eerste training. De docent komt een half uur van te voren en we bespreken met hem de geplande les door. De les is een groot succes. De docent, Francis, nodigt ons uit om te komen kijken bij zijn incubator, daar zeggen we geen nee tegen. We besluiten om dinsdag langs te gaan.

Dinsdag bezoeken we eerst een naaiatelier om daar wat vragen te stellen. Vervolgens gaan we door naar de incubator van Francis. Hij is gevraagd om komende les ook te geven, omdat de andere docent plotseling heeft afgezegd. We krijgen een rondleiding en Nienke en Saskia bespreken met hem hoe de volgende les het beste in elkaar gezet kan worden. We zijn erg tevreden met het resultaat en kijken uit naar de les. Laura heeft ondertussen twee interviews gehouden voor haar extra onderzoek.

Op woensdag werken we op de compound aan dezelfde activiteiten als afgelopen vrijdag. Aan het eind van de middag vertrekken we naar een evenement dat onderdeel is van de Global Entrepreneurship Week. Het evenement staat in het teken van vrouwen in ondernemerschap. Er worden pitches gegeven door drie studenten over hun ondernemende plan en er wordt een winnaar gekozen. Vervolgens vindt er een discussie plaats over ondernemerschap in de modesector, waar drie vrouwen aan meedoen die ver zijn gekomen in dit vakgebied. Naderhand wordt iedereen naar buiten geleid, waar een modeshow plaats vindt (gemaakt door vrouwen).

Gisteren moesten Nienke en Saskia terug naar het ziekenhuis voor controle. Laura gaat naar IAMTECH waar ze een ICT en ontwikkelingseconomie vak bijwoont. In de middag is er ook de inauguratie van de president van de studentenraad van IAMTECH.

Vandaag hebben we weer een dagje op de compound. We zullen o.a. aan flyers werken voor het naaiatelier en aan het business plan.